štvrtok 25. apríla 2013

Domáci tvarohový syr podľa Věrušky

Vyrábať syr na internáte? Nemožné? Ale kdeže!
Keď som včera zbadala nový príspevok na blogu "u Věrušky v kuchyni" s návodom na výrobu domáceho syra bez použitia syridla a iných syrárskych výmyslov, bolo rozhodnuté. V priebehu pol hodiny som mala nakúpené všetky suroviny a pustila som sa do jednoduchej prípravy plná očakávania aký bude výsledok. Počas veľkej noci sme na chalupe s maminkou prvý krát vyskúšali z nepasterizovaného mlieka z automatu-mliekomatu pomocou syridla a chloridu vápenatého vyrobiť čerstvý syr a z neho korbáčiky. Prvý pokus vyšiel, druhý nie. Ešte to chce pár pokusov, no potom ho sem určite hodím.

Ak ste podľa nadpisu čakali nejaké presné merania a zložité postupy, nič také sa konať nebude. V podstate nejde o syr v pravom zmysle slova, veď si prečítate...


na 300 gramov výsledného syra potrebujeme:
200 ml kyslej smotany (použila som 16%)
420 ml jogurtu (10%)
soľ podľa chuti, netreba to však prehnať

Všetky tri suroviny spolu zmiešame a vlejeme do cedníka vyloženého čistou plienkou alebo jemne tkanou utierkou (použila som tú úplne najlacnejšiu z IKEA a bola na to ideálna). Hmotu som nechala 6 hodín pri izbovej teplote odkvapkať, potom som spojila jednotlivé rohy utierky k sebe, zatočila a zo syra tak vytlačila čo najviac tekutiny. Potom som ho vložila na ďalších 18 hodín do chladničky a pred večerou vytiahla. 
Polovica "padla za vlasť" hneď - s pečivom a jarnou cibuľkou. Chutil ako jogurtové nátierkové maslo, je skvelý ako nátierka na chlebík, takže to nie je tak celkom syr, ale aj tak je skvelý. Věruška na blogu uvádza, že v uzavretej nádobe vydrží syr v chladničke až týždeň, no o tom pochybujem - zje sa totiž určite oveľa skôr :)


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára